هما زنجانی زاده؛ هما زنجانی زاده؛ مجید دانایی؛ مهدی سلیمی نژاد
چکیده
این نوشتار با هدف بررسی ابعاد و میزان مشارکت خانوادهها در مدارس استان خراسان رضوی در سال ۱۳۸۷ و عوامل مؤثر بر میزان مشارکت خانوادهها با روش پیمایش انجام شده است و از نوع توصیفی - تبیینی است. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری والدین دانش آموزان استان خراسان رضوی است که با روش نمونه گیری طبقه ای ۶۰۲ نفر ...
بیشتر
این نوشتار با هدف بررسی ابعاد و میزان مشارکت خانوادهها در مدارس استان خراسان رضوی در سال ۱۳۸۷ و عوامل مؤثر بر میزان مشارکت خانوادهها با روش پیمایش انجام شده است و از نوع توصیفی - تبیینی است. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری والدین دانش آموزان استان خراسان رضوی است که با روش نمونه گیری طبقه ای ۶۰۲ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند. یافتههای پژوهش نشان میدهد میزان مشارکت خانوادهها در مدارس در حد پایین است و متغیرهای مستقل توانستهاند 6/12 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند. متغیرهای پایگاه اقتصادی والدین، اعتماد به فرزند و داشتن تصویر اجتماعی مناسب برای مشارکت با میزان مشارکت والدین رابطه مستقیم دارند . همچنین هر چه دانش آموز کمتر دوست داشته باشد والدینش در فعالیتهای مدرسه مشارکت کنند، در عوض والدین بیشتر به مدرسه مراجعه میکنند؛ و هر چه والدین تجربهی قبلی مثبتتری از مدرسه داشته باشند مشارکت آنها در مدرسه کمتر شده است. در فضای کنونی مشارکت در مدرسه به عنوان فرصت پیشرفت آموزشی و پرورشی تلقی نمیشود و مهمترین راهکار افزایش مشارکت در مدارس افزایش دانش و مهارت در زمینه مشارکت است.